אין ספק שכולם יודעים להשתמש בגוגל, אבל רוב המשתמשים אינם מודעים לצורה בה הוא פועל. כדי להבין מה זה SEO ואיך משתמשים בו, כדאי קודם כל להבין מה קורה כאשר מבצעים חיפוש: בניגוד לנהוג לחשוב, מנוע חיפוש לא באמת מחפש "בכל האינטרנט". גוגל, לדוגמה, סורק את מרחבי האינטרנט במועדים שנוחים לו, בלי קשר לשאילתות החיפוש שמוקלדות בו (77,000 חיפושים בכל שנייה, אם נדייק). בכל פעם הוא סורק יותר ויותר עמודי אינטרנט, ומכניס אותם לארכיון שנקרא "אינדקס".
כאשר אני- כמשתמש/ת, מבצע חיפוש בגוגל, אני למעשה מחפש בתוך האינדקס שגוגל הכין מראש. גוגל מארגן את התוצאות באינדקס בהתאם לחיפוש, ומציג את התוצאות הכי רלוונטיות לפי מאות פרמטרים שונים – האם הביטוי נמצא בכותרת? בתוכן? האם האתר איכותי מספיק? האם אתרים אחרים מקשרים אליו כמקור סמכות? וכן הלאה. קידום של אתר מתבסס על עשרות פעולות, אם לא יותר – הן באתר עצמו והן באתרים אחרים. אלגוריתם החיפוש של גוגל מבוסס על מאות פרמטרים שונים: התוכן באתר, מהירות הטעינה, חוויית השימוש, כמה האתר פופולרי וכן הלאה.
את כל מאות הפרמטרים הללו גוגל משקלל בהתאם לנוסחת האלגוריתם, שאיש אינו יודע מהי. הנוסחה הזו מדרגת את האתרים השונים באינדקס, ומציגה אותם בסדר יורד – מהטוב ביותר ומטה, בהתאם לחיפוש שהוקלד. למרות שהנוסחה של גוגל סודית, שנים של ניסיון מעשי הובילו לכמה מסקנות, המצמצמות את מאות הפרמטרים לארבעה שלבים עיקריים:
במדריך הבא – נסביר לכם על כל אחד מהשלבים.
שלב 1
מבצעים מחקר מילים: מה אנשים מחפשים?
אם לא נדע מה מחפשים, לא נוכל להתאים את האתר לחיפושים. לדוגמה – אם דני מחפש נעלי נייק, איך הוא יעשה זאת? האם הוא יכתוב "נעליים"? או אולי "נעלי נייק"? או אולי "נעלי nike"? יכולות להיות כמה אפשרויות, ואנחנו צריכים להכיר אותן.
לצורך כך יש כלים למחקר מילים המציגים כמה חיפושים יש לכל ביטוי. לדוגמה, לביטוי "נעליים" יש 18,100 חיפושים בגוגל מדי חודש. לביטוי "נעלי נייק" יש 22,200 חיפושים בחודש… וכן הלאה. לאחר שעשינו רשימה של כל המילים הרלוונטיות עבור האתר, נוכל להתאים כל מילה או סט של ביטויים לעמודים קיימים או חדשים.
הכירו כמה מהכלים העיקריים למחקר מילים:
ההשלמות האוטומטיות בגוגל וההצעות הנוספות.
כלים בתשלום כגון Ahrefs, Semrush ועוד.
לדוגמה, כדי לעשות מחקר מילים עם הכלי של גוגל (שהוא הכי מדויק כיום) – יש להיכנס לכאן ולהתחבר עם חשבון ג'ימייל
כדי שהכלי יפעל בצורה המיטבית, רצוי לפרסם בגוגל באופן אקטיבי. אם אתם לא מפרסמים בגוגל, תקבלו רק טווח נתונים בכל הנוגע לנפח חיפוש (ולא נתון מספרי מדויק). למרות זאת, גם טווח נתונים עדיף על כלום.
כדי להתחיל במחקר הקליקו על הקובייה "רוצה לגלות מילות מפתח חדשות?". לאחר שהקובייה תיפתח, תוכלו להקליד עד 10 ביטויים בתיבה (או לחלופין להדביק כתובת אתר בטאב השני ולקבל ביטויים רלוונטיים לו).
לאחר שמקלידים את הביטויים, יש לוודא שמדובר בשפה ובמדינה הנכונות (עברית + ישראל במקרה שלנו. אם אתם מקדמים בחו"ל, בחרו בהתאם לשפה ולמדינה הרלוונטיות). לאחר מכן יש להקליק למטה על "הצגת תוצאות":
בהמשך יוצגו לכם הביטויים שבחרתם בחלק העליון – ובחלק התחתון יוצגו ביטויים רלוונטיים נוספים. ביטויים נוספים אלו יכולים להרחיב את היריעה, ולסייע לכם למצוא עוד נושאים ורעיונות לקידום באתר.
לצד כל ביטוי יש עמודת "ממוצע חיפושים בחודש" – שהיא העמודה הרלוונטית ביותר לקידום אורגני. לצורך ההסבר הנוכחי ניתן להתעלם משאר העמודות כגון תחרות, הצעות מחיר וכן הלאה.
במקרה שלנו, הכלי של גוגל מציג 271 ביטויים בעקבות 4 הביטויים שבחרנו. כך אפשר להמשיך ולבדוק עוד ועוד ביטויים, להוריד את הנתונים לקובץ ולעשות מחקר מילים מקיף כמעט בכל נושא.
אפשרות נוספת היא להשתמש ב- Ubersuggest. נבחר תחילה את השפה והמדינה הרלוונטיים (עברית / ישראל במקרה שלנו) – ולאחר מכן נקליד ביטוי (נעליים) ונקליק על Search.
לאחר מכן נגיע למסך חדש שבו הכלי יציג לנו נתונים אודות הביטוי בחלק העליון, וכן נתונים אודות ביטויים רלוונטיים נוספים בהמשך. כמו בכלי של גוגל, גם פה הנתון החשוב ביותר הוא נפח החיפוש – וכל השאר קצת פחות רלוונטיים.
לדוגמה, הנתון SEO Difficulty משמש כדי לדעת כמה קשה לקדם את הביטוי. ככל שהציון מתקרב ל-100, כך דרגת הקושי עולה. נשמע נחמד, אבל למעשה זהו נתון שאינו קשור במציאות לקידום במנועי חיפוש, אלא משהו שמופק מתוך הכלי בלבד. בהחלט אפשר להיעזר בנתון הזה, אבל לא לסמוך עליו בעיניים עצומות ולקבל החלטות המבוססות רק עליו.
עוד אופציה למציאת מילים לקידום היא שימוש בהשלמות האוטומטיות של גוגל:
וכן שימוש בהצעות הנוספות בתחתית התוצאות בגוגל:
בשלב זה (ולמעשה לכל אורך התהליך) ניתן ומומלץ לבצע גם מחקר מתחרים. במקום לנסות להמציא את הגלגל מחדש, ולשבור את הראש "מה דרוש כדי לקדם בגוגל" – פשוט מציצים למתחרים שלכם. זה לא אומר שמעתיקים אחד לאחד כל דבר שהמתחרים עשו; אלא בודקים בעין מפוכחת מה יש להם שאין לנו, ושוקלים האם ליישם גם אצלנו.
דוגמה למחקר מתחרים קצר ויעיל – חפשו בגוגל כמה ביטויים שקשורים אליהם, בדקו מי נמצא בעשירייה הראשונה ומה הם עשו כדי להגיע לשם: איזה סוג תוכן נמצא בעמוד המקודם (טקסט, תמונות, סרטונים, מוצרים), מה יש בעמוד שאצלכם אין, אילו קישורים הם השיגו (ראו שלב 3) וכן הלאה. ארגנו את כל המידע בטבלה שהכנתם מראש, כך שתוכלו לדלות ממנה את כל המידע במבט אחד.
אגב, אם תרצו לחסוך לעצמכם את הטרחה – חברה ישראלית בשם ZEFO מספקת פלטפורמת SEO מעולה, שבין היתר מבצעת גם מחקרי מתחרים אוטומטיים.
שלב 2
מתאימים את האתר לדרישות מנועי החיפוש
אחרי שמצאנו את כל המילים הרלוונטיות (לתחום הנעליים, למשל) – נתחיל לבצע התאמות באתר ("אופטימיזציה", בשפת אנשי המקצוע; חלק מהביטוי SEO כפי שכבר הכרנו).
לדוגמה, הביטוי "נעליים" הוא כללי מאוד, ולכן נציב אותו בעמוד הבית. לעומת זאת, הביטוי "נעלי נייק" הוא ביטוי יותר ממוקד – ואותו נציב בקטגוריה המתאימה, המציגה רק את נעלי המותג הזה. אותו דבר לגבי שאר הביטויים שמצאנו – נעלי נשים, נעלי גברים, נעלי ילדים וכן הלאה.
איך מציבים את הביטוי בעמוד המתאים לו? בכותרת הראשית (Title) ובמטא תיאור (Meta Description), הרכיבים שגוגל מציג לנו בתוצאות; ולאחר מכן גם בשאר חלקי העמוד – כותרות ראשיות ומשניות (H1, H2 וכו'), התכנים הטקסטואליים, תגיות Alt Text בתמונות וכן הלאה.
מה בנוגע לביטויים שעבורם אין עדיין דפים באתר? מקימים דפים חדשים, בהתאם לכללי האופטימיזציה שצוינו קודם. מומלץ להעשיר את האתר בתכנים חדשים ורלוונטיים לקהל היעד מדי יום / שבוע / חודש (מומלץ לפחות פעם אחת בחודש). כל עמוד חדש יכול להיות דלת כניסה נוספת לאתר.
רעיונות לתכנים חדשים ניתן לקחת הן ממחקר המילים שעשינו, והן מהיכרותכם את תחום העיסוק שלכם כבעלי האתר. לדוגמה, ניתן לאסוף את כל השאלות המגיעות מלקוחות קיימים או פוטנציאליים, ולהפוך כל שאלה ותשובה למאמר בנושא.
תוך כדי כך חשוב לוודא גם דברים נוספים:
טעינת אתר מהירה ככל האפשר (3 שניות ומטה)
מהירות האתר היא גורם דירוג רשמי באלגוריתם של גוגל, ואסור לפסוח עליה. כדי לבדוק מה מהירות האתר שלכם ניתן להשתמש במספר כלים, כגון הכלי של גוגל
כל הכלים הללו בודקים רק את העמוד הספציפי שהקלדתם, ולא את כל האתר. כדי להבין מה מהירות הטעינה של כל האתר – מומלץ להשתמש בגוגל אנליטיקס במידה שמותקן אחד כזה באתר שלכם).
מכיוון ששיפור המהירות הוא נושא נפרד בפני עצמו, ובנוסף נושא מאוד טכני – מומלץ לקרוא כיצד לעשות זאת במקורות נוספים. לדוגמה – האתר של שי תודר:
התאמה מלאה לכל סוגי המסכים
כיום רוב הגלישה והשימוש באינטרנט נעשים באמצעות סמארטפון או טאבלט, ולא רק במחשבים נייחים או לפטופים. מעבר לכך, חלק ניכר מהפעילות הדיגיטלית שלנו עובר גם למסכי הטלוויזיה (לדוגמה, הקרנת סרטוני יוטיוב וכן הלאה).
מכיוון שאנו משתמשים בכל כך הרבה סוגי מסכים, האתר חייב להתאים לכולם. נקודה זו חשובה במיוחד במכשירי סמארטפון, המהווים את עיקר נפח הגלישה כיום. גוגל מדרג אתרים קודם כל לפי גרסת המובייל שלהם, מכיוון שהיא החשובה ביותר.
רוב האתרים כיום רספונסיביים – כלומר מגיבים בהתאם לגודל המסך. למרות זאת, מומלץ מאוד לוודא בעצמכם שהאתר מותאם לגלישה במספר מכשירים. היכנסו לאתר באמצעות מחשב, סמארטפון וכן הלאה, כדי לוודא שהכול נראה טוב ושאפשר לבצע את כל הפעולות הרגילות שניתן לעשות גם בדסקטופ (גלילה, שימוש בתפריטי ניווט, חיפוש וכן הלאה).
אתר מאובטח ויציב
אבטחת מידע הפכה לנושא משמעותי בשנים האחרונות, בעיקר באתרי עסקים ומסחר המחויבים לשמירה על נתוני המשתמשים. גם חברת גוגל מקדישה לכך משאבים, ומציינת בדפדפן כרום כל אתר שאינו מאובטח (Not Secure כפי שניתן לראות בצילום המסך).
נגישות לבעלי מוגבלויות
ככל שנתאים את האתר ליותר משתמשים, ובהם גם בעלי מוגבלויות כגון לקויי שמיעה וראייה, כך ישתפרו נתוני שביעות הרצון (המשפיעים בעקיפין גם על הקידום בגוגל). חשוב לזכור שאתרים מסוימים מחויבים ביצירת אתר נגיש לפי החוק בישראל.
טיפ: האם אתם מחויבים בהנגשת האתר?
היעזרו שאלון הנגישות שבנינו עבורכם באתרנו ותוכלו לבדוק בעצמכם.
שלב 3
משפרים את דירוג הפופולריות של האתר
במקביל לסט הפעולות שאנו מבצעים באתר, יש לבצע סט נפרד של פעולות גם באתרים אחרים. מדוע? מכיוון שאם יש לי עסק, אבל העדות היחידה לקיומו היא האתר שלי – אף אחד לא יידע שאני קיים.
כדי שגוגל והמשתמשים יידעו שמדובר בעסק אמיתי, גם אתרים אחרים צריכים להצביע על קיומו. את זה עושים בדרך כלל על ידי בניית קישורים ואזכורים של שם העסק / המותג. הנה כמה דוגמאות.
פתיחת כרטיס עסק באינדקסים הגדולים
גוגל משתמש גם באינדקסים הגדולים כמקור אמין לזיהוי עסקים, ולכן חובה להקים כרטיס עסק בכל אחד מהם: דפי זהב, 144, איזי וכן הלאה. כמו כן חובה להקים גם פרופיל בגוגל לעסק שלי; זאת כדי לקבל חשיפה ופניות מלקוחות גם דרך שירות המפות של גוגל.
הערה חשובה: שם העסק, הטלפון והכתובת (NAP = Name, Address, Phone) חייבים להיות זהים בכל הנכסים הללו – גם באינדקסים, גם באתר שלכם וגם בגוגל לעסק שלי. כך גוגל יזהה אתכם.
השתמשו בפייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכל מה שרלוונטי לעסק. אל תפתחו פרופיל בכולם ואז תזניחו אותם. אם אתם מתכוונים להקים פרופיל, דאגו שתהיה לו גם תחזוקה שוטפת בצורת פוסטים, תמונות, מענה למשתמשים וכן הלאה. הפרופילים ברשתות החברתיות ישמשו גם להפצת התוכן שלנו, כגון מאמרים שכתבנו באתר או באתרים אחרים.
מאמרים וקישורים באתרים חיצוניים
כתבו ופרסמו מאמרים בתחום העיסוק שלכם, גם באתרים אחרים בתחומים דומים ומקבילים. לדוגמה, אתר המוכר נעליים יכול לפרסם מאמר באתר העוסק באופנה באופן כללי; אתר העוסק בשיווק דיגיטלי יכול לפרסם בבלוג העוסק בפרסום וכן הלאה. מכל מאמר שכזה הוציאו קישור אל האתר שלכם, רצוי בדרך כלל מתוך שם העסק ו/או משפט המתאר את תחום הפעילות שלכם.
כיצד עושים זאת בפועל? הנה כמה דוגמאות:
קניית מאמרים בתשלום – ניתן להשיג מאמרים באתרים הגדולים כגון כלכליסט, ישראל היום, בחדרי חרדים וכן הלאה. כמו כן ניתן לרכוש מאמרים וקישורים אצל אנשי דיגיטל שיש בבעלותם מספר גדול של אתרים לצורך זה.
החלפות קישורים – במקום לשלם על מאמרים וקישורים, אפשר לבקש קישור תמורת קישור: "אני אתן לך קישור בנושא X ואתה תיתן לי קישור בנושא Y". חפשו קבוצות פייסבוק תחת השם "החלפות קישורים" ומשם תוכלו להתקדם.
מחקר קישורי מתחרים
מומלץ לבדוק אילו קישורים השיגו המתחרים שלנו, שנמצאים בעשירייה הראשונה והשנייה בגוגל. ניתן לעשות זאת באמצעות כלים בתשלום כגון Ahrefs, Semrush ואחרים, או באמצעות כלי חינמי מוגבל בשם Ubersuggest (שהוזכר כבר קודם לכן).
דברו איתנו בוואטסאפ
בנושאי הזמנות ומכירות אנחנו זמינים בוואטסאפ. בימים א'-ה' בין השעות 9:00 בבוקר עד 18:00 אחר הצהריים. בימי שישי/שבת וחגים: מענה מבוסס [ מרכז תמיכה באתר ] . טלפון: 079-5599455